ti
20.9.
Vihireillä busseilla kohti
greenlinea. Saasteet on täyttänyt melkeen jo joka röörin. Bussi sysättiin niin
täyteen, että hyvä ettei sisäkkäin oltu siellä ukkojen seassa. Kovin tuntu
olevan iloisia asiasta. Hirveä helle ja paahtavuus edelleen.
Down koululle tutustumaan,
siellä meille kerrottiin toimesta ja meidän ryhmästä osa esitteli erilaisia
aistituokio ideoita, jotka toisimme toisena päivänä heille. Tutustuimme
tiloihin, ankeat, mutta Nepalin tasoon nähden huipputasoa. Heillä siellä on
yksi tyttö 24/7 talossa, koska on monivammainen eikä pysty liikkumaan,
tarvitsee perushoitoa. Muut käyvät päiväseltään koulua. Tarkoituksena olisi
mennä työharjoittelu tekemään hänen avustajana. Olisin hänen seura, tuki ja
turva edes sen vähän aikaa mitä maassa vietän. Minulla on hänelle paljon
viemisiä ja ajatuksia, mitä tekisin hänen kanssaan, vaikkei kieli kohtaa, niin
siitä ei pidä tehdä ongelmaa. Toivon keksiväni ratkaisun, jotta hän pääsisi
käymään ulkona, jos haluaa ja jos työntekijät sitoutuvat tähän.
SunShine lastenkoti oli
seuraava kohde. Pitkä ja kuoppainen tie edessä. Selvisimme eksymisistä
huolimatta perille rankkasateen saattelemana. Paikassa oli kuusi lasta 13-21
vuotiaita. Heidän käytössään oleva talo on myyty ja heillä on aikaa vain 3kk
muuttaa pois ja löytää uusi paikka. He eivät ole ottaneet uusia lapsia 3
vuoteen, koska heillä on uusi suunnitelma jatkoa varten. He opastavat ja
kasvattavat jäljellä olevat lapset ja yrittävät antaa heille turvan
tulevaisuuteen. He olivat erittäin ystävällisiä ja iloisia, leikimme ja
lauloimme ja he tanssivat meille.
Ohjasin oman tuokionkin heille,
pää-olkapää-peppu – leikin. Leikimme myös vesimelonia ja heitä hymy. Annoin
heille hammastahnoja, -harjoja ja purkkaa, kiitollisia ovat kaikesta. Ihania
ihmisiä.
Takaisin tulo matkalla
meille sattui kaksi nuorta kaverusta taksikuskeiksi ja olimme kirjaimellisesti
osa katurallia.
Kathmanduun 6-10
yksityiskouluun oli piilotettu pommeja tänään ja poliisi sekä armeija kävivät
läpi kaikki koulut. Osa ilmeisesti kerkesi räjähtää, tarkempaa tietoa ei ole.
ke
21.9.
Down koulu –päivä 11-15. Nepalilaisittain
aikataulussa eli myöhässä sen reilu puolituntia, kerkesivät jo hätääntyä mihin
jäätiin, mutta ruuhka ja bussin tulemattomuus vievät aikaa.
Siellä oli tarkoitus pitää
perehdytys/koulutuspäivä henkilökunnalle eri laitoksista sekä muutama äitikin
oli mukana. Ensin Mari ja Birgitta esitteli kommunikaatio välineitä, kuvia,
lukujärjestyksiä yms kuinka niitä voidaan hyödyntää ja miksi. Olivat hyviä koulutettavia,
koska heitä todella kiinnosti ja osallistuivat keskusteluun, toki omalla
kielellään ja Shaira tulkkasi meille. Se tuli kyllä hieman yllätyksenä, että he
olivat alempana tietoisuudesta asiassa kuin ajattelimme, joten meidän porukka
kertasi heille yksityiskohdittain.
Heillä tieten oli ajatus myös siitä, että
meidän tapa on ainoa oikea, mutta alkoivat myöhemmin ymmärtämään
mielikuvituksen tärkeyden ja yksilöllisyyden. Heille oli tosi vaikeaa ymmärtää,
että käytöshäiriöt sekä down- että autistilapsilla voivat johtua kommunikaation
puutteesta ja siitä, kun he eivät esimerkiksi tiedä mitä seuraavaksi tehdään
vaan heidät viedään.
Söimme omistajan luona
momoja lounaaksi ja kävimme katsomassa lasten tanssia. Ihania iloisia lapsia ja
yksi poika tuli heti pussailemaan poskille ja tervehtimään. Todella energisiä
ja mahtavia persoonia, joita oli ilo katsella.
Tämän jälkeen koulutusta
piti Nuppu, joka kertoi aistituokioista, niiden merkityksestä ja kuinka niitä
voidaan käyttää. Siitä sai todella paljon itsellekin irti ja uusia ideoita.
Aistilaatikkoa esitteli ja jätettiin koululle täytetty laatikko, jotta he
voivat pitää aistihetkiä. He eivät ole käyttäneet eikä vahvistaneet aisteja,
joten tuli uutena asiana nämä aistihetkien pidot osana lukujärjestystä.
Mielenkiinnolla odotan, että
saa kuulla jatkossa kuinka heillä on ne toiminut ja onko ollut millaisia
haasteita.
Thamelin kautta syömässä ja
taksilla kohti majoitusta ja päivän purku yhdessä, koska muut olivat olleet eri
paikoissa tutustumassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti